Vitamíny

Napsal Mahtiel Marsy... (») 5. 7. 2011 v kategorii Laboratoř, přečteno: 1268×
Zaujalo mě : eetgo.cz = eet zdarma a onlinevitaminy.jpg

Annjŏng! Každý jistě ví, že vitamíny jsou velice důležité pro náš organismus. Chci vám zde podat pár ucelených informací. To jak s nimi dále naložíte je čistě na vás... Stejně jako u jiných mých článků... smile 

Vitamíny jsou organické sloučeniny, fungující jako koenzymy ( Ty aktivují enzymy, které katalyzují jednotlivé chemické děje. Jako příklad vám uvedu vit. B6, který aktivuje enzymy AST a ALT). Vitamíny se do organismu dostávají v podobě provitaminů nebo pak potravou.

Nedostatek vitamínů v těle označujeme jako hypovitaminozu, nadbytek pak hypervitaminozu (= je vzácnější).

Mezi příčiny HYPOVITAMINOZY patří nedostatečný přísun vitamínů v potravě, porucha vstřebáváni potravy a také stavy, kdy je zvýšená potřeba vitaminu, např. v těhotenství. Dále jsou to horečnaté stavy, nádorová onemocnění a také dlouhodobá parenterální výživa. Dále mohou být příčinou i zvýšené ztráty vitaminů ( př. déletrvající průjmy) a v neposlední řadě i užívání některých léků, které působí jako tzv. antivitaminy. (např. po lécích podávaných při léčbě při zvýšené srážlivosti krve → tyto léky působí jako jako anti-vitamin K).

Vitamíny dělíme na rozpustné ve vodě a rozpustné v tucích.

Mezi vitamíny rozpustné ve vodě řadíme vitamíny:

Vitamín C

  •  Jinak také kyselina ascorbová. Má antioxidační účinky a je důležitý pro tvorbu kolagenní (vazivové) tkáně.

  • Zvýšené množství tohoto vitamínu nalezneme v zelenině a ovoci, bramborách a v kysaném zelý.

  • Nedostatek vitaminu vede ke kurdějím (= scorbus).

Skupina vitamínu B

  • Vitamíny B komplexu nalezneme především v luštěninách, kvasnicích, ve slupce rýže, v mléce, mase a také v mastnéých výrobcích.

  • Tento komplex je důležitý pro správnou funkci nervové soustavy, pro sliznice a pokožku.

  • Zde uvádím pár zástupců:

  1. Thiamin (B1) nedostatek vede k onemocnění Beri-beri (=zánět periferních nervů)

  2. Riboflavin (B2)

  3. Pyridoxin (B6)

  4. Cyanokobalamin (B12)

  5. Kyselina listová (B9)

  6. Kyselina pantotenová (B5)

Dále jsou tu vitamíny rozpustné v tucích.

  • Jako první uvádím retinol, čili vitamín A.  Zvýšený obsah je ve vejcích, mléce a másle. Organismus si ho dokáže dotvořit z tzv. prekurzoru. Tíém prekurzorem je myšlen betakaroten přítomný v karotce a nebo třeba borůvkách.

  • V plazmě se vitamín A váže na bílkovinu retinol binding protein a vytváří s ním velkou molekulu, která neprojde glomerulárním filtrem do moči. Vitamín A je součástí zrakového purpuru, umožňuje ostré vidění a je důležitý pro správnou funkci sliznic.

Dále máme vitamín D.  

  • Vitamín D máme dvojí. Ergokalciferol (= rostlinný původ) a cholekalciferol (= živočišný původ). Dále ho ještě dělíme na exogenní (= tělu cizí ) a endogenní (= tělu vlastní).

  • Nejvíce vitaminu D najdeme v rybím tuku. ále pak v másle, mléce, vejicích a kvasnicích.

  • Základem pro tvorbu vitamínu D (endogenního) je cholesterol. Ten se pak v pokožce, účinkem UV záření přeměňuje. K dalším úpravám steroidního jádra pak dochází v játrech a ledvinách. ( Tam se pak upravuje i ten exogenní).

  • Vitamín D je důležitý pro vstřebávání vápníku střevní sliznicí, čímž se zvyšuje jeho koncentrace v krvi.

  • V případě nedostatku vitamínu D v dětství, vzniká rachitis. Jinak také křivice. U starších lidí (většinou, jinak i obecně u dospělých) přispívá nedostatek vitamínu D k osteoporoze. (= řídnutí kostí, ubývání kostní hmoty).

Vitamín E, tokoferol

  •  Jinak také tokoferol působí proti volným kyslíkovým radikálům (= toxické sloučeniny kyslíku) a brání tak negativnímu účinku na lidské tělo. Př: Zpomaluje rozvoj aterosklerozy.

  • Dále je důležitý pro plodnost (= fertilita) a nejvíce je obsažen v zelenině, obilných klíčcích, ořechách, vejcích a játrech.

A nakonec vitamín K, menadiol

  • Tzv. vitamin protikrvácivý, podporuje srážení krve, umožňuje aktivaci protrombinu (a dalších faktorů: F VII., F IX., F X.)

  • Dále je antidotem při léčbě Palentanem, Varfarinem (tzv. dikumaroly.)

  • A je hodně obsažen v zelenině, špenátu, zelí a v rajčatech, květáku, jahodách, v játrech a obsahuje ho také mléko.

Tak a na konec si řekneme pár způsobů stanovení koncentrace vitaminů v tělesných tekutinách. Nejdříve máme přímá měření – imunochemická měření. Dále měření konečného metabolitu, čímž je myšleno např. měření koncentrace aminokyseliny homocysteinu pro odhad koncentrace vit. B6, B12 a kyseliny listové. Další jsou saturační testy. U vitamínu C, který se pacientovi podá a sleduje se jeho odpad močí. A nakonec ještě nepřímé hodnocení produktu vytvořeného působením vitaminu. Tady uvedu jako příklad vitamín D. Ten ovlivňuje metabolismus vápníku a fosforu a měřením jejich koncentrace v krvi se dá posuzovat koncentrace vitamínu D v těle. 

Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad
Facebook MySpace Google Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz Jagg.cz Vybrali.sme.sk Del.icio.us

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
[*1*] [*2*] [*3*] [*4*] [*5*] [*6*] [*7*] [*8*] [*9*] [*10*] [*11*] [*12*] [*13*] [*14*] [*15*] [*16*] [*17*] [*18*] [*19*] [*20*] [*21*] [*22*] [*23*] [*24*] [*25*] [*26*] [*27*] [*28*] [*29*] [*30*] [*31*] [*32*] [*33*] [*34*] [*35*] [*36*] [*37*] [*38*] [*39*] [*40*] [*41*] [*42*] [*43*] [*44*] [*45*] [*46*] [*47*] [*48*] [*49*] [*50*]   [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel osm a čtyři